čtvrtek 14. ledna 2016

Běžecké aplikace

Pro dnešek Vám dám praktické a určitě velice fundované a hlavně nezaujaté rady ohledně běžeckých aplikací.


Upozornění: V současnosti používám Windows Phone, tudíž jsou aktuální názory na verze pro tento systém. Verze pro Android hodnotím ze vzpomínek a verze pro iOS jsem nikdy nepoužíval. Tento článek také rozhodně není reklamou, nedostal jsem zato ani prd.

Aplikace v chytrém telefonu, která vám změří váš výkon a pohladí vaše ego, je dnes už téměř nezbytností. Sice znám ve svém okolí lidi, kteří tyto aplikace nepoužívají, ale o jejich ambicích jsem měl vždy pochyby. Pokud jste tedy rekreační běžec, který běhá JENOM pro radost, nezajímají vás vzdálenosti, časy, zlepšení, motivace, ambice a analýza vašich běhů, tak tento článek není bohužel určen pro vás.

Sportovních aplikací jsem vyzkoušel nespočetně. Používání některých mělo opravdu jepičí život (instal a unistal) a některé jsem používal měsíce i roky. My se podíváme na ty aplikace, které jsem používal v chronologickém pořadí.

SportsTracker

Vůbec první aplikace, kterou jsem používal nějak soustavněji. Pravděpodobně jsem si ji zvolil, protože měla v názvu přesně to, co jsem hledal. Bohužel jsem ji používal už před nějakou dobou, takže si nepamatuji, co přesně uměla a co ne, ale pár věcí mi uvízlo v paměti.

Vypadávající GPS. První věc, která se mi ve spojení se SportsTrackerem vzpomene. Vlastně je to i poslední věc, která se mi vybaví ve spojitosti s touto aplikací. Použil jsem ji totiž při svém prvním běhu v Brně, když jsem se rozhodl zhubnou. Aplikace mi místo krásně rovné trasy kolem hlavní silnice naměřila naprostý klikatý nesmysl, při kterém bych musel běžet přes paneláky, dálnici atd. Po této zkušenosti jsem se tedy začal poohlížet po něčem jiném. Mimochodem, nikdy jsem nepoužil webovou podporu aplikace, takže ji nemůžu hodnotit.

Runtastic

Ona aplikace, kterou jsem zvolil místo SportsTrackeru byl Runtastic, který mě provázel po několik let. Vybral jsem si ji hlavně proto, že nejrychleji našla GPS, byla celkem spolehlivá, nepadala, byla česky a nabízela časově omezení prémiové členství. Navíc s ní byla ještě spjatá nabídka cvičících aplikací typu kliky, shyby, dřepy a sedy-lehy, které vás měly každodenně motivovat.

U těchto aplikací bych se rád na chvíli zastavil, neboť jim patří můj obrovský vděk. V počátcích mého snažení posloužily jako skvělá motivace a neocenitelný pomocník. Pro ty, kteří neví, jak takové aplikace fungují, tak to vysvětlím na příkladu shybové aplikace. V ní máte pro každý den předepsaný počet shybů, pro první den to je 1 - 1 - 1 - 1, uděláte tedy celkově 4 shyby. Kouzlo je v tom, že zapnete aplikaci, strčíte mobil do kapsy a ona vám pípne při každém správném provedení. Podobně to funguje i s kliky (dotknete se nosem displeje), dřepy (držíte mobil a dřepujete) a sedy-lehy (opět držíte mobil). Samozřejmě, počty opakování i sérií se zvyšují až do velmi zajímavých čísel, kdy budete dělat stovky kliků denně. V takových fázích už ale aplikace není zdarma, ale musíte si zaplatit drobnou částku (v současnosti 50 kč za jednu aktualizovanou aplikaci). Je to na vás, jestli si myslíte, že se tato částka vyplatí investovat. Já jsem investoval pouze do kliků a právě v době, když byla akce, takže to vyšlo na nějakých 30 kč, kterých ale nelituju.

Další aplikace z rodiny Runtastic je Six Pack. Apka, která vám má zajistit pořádnou vánočku na břichu. Taky jsem ji používal, ale skončil jsem s ní, když po mně chtěla peníze (už nevím kolik, ale určitě víc, než za kliky). Six Pack můžu taky jen doporučit. Zajímavé, variabilní cviky na břicho v opakováních, které jsou rozumné pro začátečníky.

Nyní se podíváme na hlavní aplikaci z rodiny Runtastic, tedy tracker. Apka, kterou jsem používal jednoznačně nejdéle a která nabídne dostatek funkcí pro většinu začínajících sportovců. Její největší devíza je rychlé naskakující a stabilní GPS. Žádná jiná aplikace nenabízí tak rychlé hledání signálu jako Runtastic. Další výhoda je široké spektrum sportů, které nabízí, ale tím dnes už vládne většina trackerů.
Hlavním trhákem Runtasticu má být ale živé fandění při vašem výkonu. Alespoň to tak o sobě tvrdí. Výhoda to ale příliš využitelná není. S Runtasticem jsem se naběhal a najezdil tisíce kilometrů, ale žádné povzbuzení jsem nedostal, i když jsem je měl zapnuté. Popravdě ani nevím, jak to povzbuzení funguje, abych mohl povzbudit já. Funkce je to tedy celkem zbytečná, avšak jednu velkou výhodu má. Pokud se vydáváte na dlouhé běhy o samotě, tak vaše počínání může z domova sledovat vaše drahá polovička a pokud by se vám náhodou něco stalo, tak okamžitě ví, kde se nacházíte a může pro vás jet nebo zavolat pomoc. Podmínkou ale je, že musíte osobám, kteří by vám mohli pomoct, o této funkci říct, ne jako já :D

To jsou tedy výhody a jaké jsou nevýhody? No je jich celkem dost. Začnu s webovou podporou. Stránky to jsou sice pěkné a přehledné, ale neskutečně pomalu najíždějí, a to přitom nejsou ani nějak graficky náročné. Největší nevýhodou je ale nedostatek funkcí oproti konkurenci. Je nutné připomenou, že Runtastic se vyskytuje ve třech verzích: základní zdarma, PRO za stovku a Premium za celkem pálku. Rozdíl mezi základem a PRO spočívá v odstranění reklam, voice feedbacku po celou dobu tréninku a možností si sestavovat vlastní intervaly. Premium verze přidává hlavně detailnější statistiky, osobní rekordy a další funkce především ve webovém rozhraní. Problémem je, že například Endomondo nabízí většinu funkcí, které má PRO verze, už v základu. A dokonce nabízí v základu některé prémiové funkce, jako je správa rekordů, přehledné statistiky a mnoho dalšího. Runtastic bohužel toto nenabízí. Abych tedy Runtastic nějak zhodnotil - je to spolehlivá aplikace, která ale postrádá mnoho funkcí, která nabízí konkurence zdarma. Velkou výhodou je množství podpůrných aplikací, které dohromady mohou tvořit vaše online sportovní centrum.

Endomondo

Můj nejnovější objev, tedy ne jakože bych o Enodomondu nevěděl, ale nikdy mi nějak nesedělo. Runtastic mě už omrzel, a tak jsem si chtěl vybrat něco nového. Problémem při takovéto změně je, že přijdete o všechna vaše data a převádění z jedné aplikace do druhé je velmi zdlouhavé. Jediné řešení je udělat to na konci roku, když už máte statistiky uzavřené, tedy tak jak jsem to udělal já.
Hned po nainstalování mě překvapila jedna věc, vlastně hodně věcí. Funkce, za které jsem musel doposud platit byly v základní verzi. Voice feedback, autopauza, rekordy atd. Výběr sportů je taky slušný, i když 99 % nevyužiju. GPS najíždí slušně i bez mobilního internetu a celkově šlape jak má. To že v základní verzi nejsou třeba intervaly nepovažuji za mínus, ono by už toho bylo trochu moc zadarmo, a tak budu muset na intervaly přeskočit zpátky k Runtasticu.
Endomondo je stále ve fázi testování, proto nemůžu podat nějakou detailnější recenzi nebo aplikaci zhodnotit, prozatím ale šlape jak má.

Ostatní aplikace
Ostatní aplikace jsem buď nepoužíval vůbec nebo pouze krátce. Například vůbec nemám zkušenosti s Nike+, kterou používá 90 % Instagramu, ale nemyslím si, že by měla nějaké extra výhody, kromě toho, že vám vyprdne hezký obrázek, který bude mít hodně lajků.
Další aplikace začínají a končí na malé komunitě lidí. Ono přece jen skoro každý chce porovnávat své výkony s ostatními a kde nic není ani smrt nebere.
Nemám taky zkušenosti s aplikacemi pro iOS, který ale bude mít určitě nějakou super cool aplikaci, která bude skvěle vypadat, ale nebude umět nic extra.

A co vy a aplikace? Které používáte? 



2 komentáře:

  1. používáš ještě endomondo? máš u toho zapnutý i internet nebo jen GPS? v Brně mi to GPS celkem chytá... ale vyběhla jsem v naší domovině a ani ťuk... jak to šlo tobě? :-O :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, používám Endomondo, většinou se zapnutým internetem, pro jistotu :) se signálem většinou nemám problém, hodně záleží na počasí nebo jestli jsi v hustém lese a samozřejmě taky na mobilu jak má kvalitní přijímač GPS :)

      Vymazat