středa 27. dubna 2016

Spartan race Praha

Bez jednoho dne týden a mě čekal další závod, tentokrát úplně něco jiného, překážkový závod Spartan race v Praze. 

Příprava na tento závod nebyla nějak speciální, hlavně jsem se připravoval na závod o týden dříve, tudíž jsem byl na Spartan připraven běžecky a nijak jinak. Pokud si dobře vzpomínám, tak za 5 měsíců přípravy jsem udělal 60 angličáků, zhruba stejný počet shybů a o dalších posilovacích cvicích na ruce ani nemluvě. Spartan jsem si tedy šel hlavně užít s tím, že můžou nastat dva scénáře: povedou se mi překážky, pak by to mohl být slušný čas, nebo se mi překážky nepovedou vůbec a já odpadnu po prvních angličácích. Problém byl v tom, že teoreticky jsem mohl dělat angličáky úplně na všem, kde to jde, protože jsem s nimi nikdy nepřišel do styku. Moje předzávodní pocity ještě podoporovali mí spolusouputníci, kteří mi připomínali, že určitě budu první v týmu; při tom jsem se vždycky pomyslel, že možná tak do prvních angličáků...

Už před závodem mě braly mory, protože se na závod vyráželo asi tak o hodinu později, než bych jel já, kdybych měl jet sám, tudíž jsem byl značně nervozní. Nervozita ještě stoupala už na výstavišti, když se pořád na někoho čekalo, furt někdo hledal hajzlíky atakdále, takže něco, při čem mi značně stoupá tlak :)

Výstaviště bylo ještě poloprázdné, takže jsem  měl dostatek prostoru na rozcvičku, teda tu soukromou. Poté jsem čekal organizovanou rozcvičku z pódia, tak jsme si stoupli před pódium, kde nepostávaly tedy davy lidí a moderátor to moc nerozjížděl. Najednou prohlásil, že se má připravovat vlna 8:15 (my jsme byli vlna 8:00) a my se vydali úprkem ke startovní bráně, kde se na hodinách skvěl čas  7:52, takže jsme se všichni zase uklidnili.

V předstartovním kotli jsem se strategicky prodral až k startovní pásce a zbylé minuty trávil poskakováním a posloucháním dojmů polských spartanů stojících vedle. Poláci při odpočívání přeřvali Čechy a my se vydali skrze dým do závodu.

Hned jsem se snažil protlačit dopředu, což se mi viceméně podařilo, a s napětím očekával první překážku. Tou byly pneumatiky. V duchu jsem si říkal, že se můžu klidně rozbít i tady, přesto jsem se nerozbil, avšak moje technika byla o dost pomalejší než všech okolo - takže jsem musel poprvé dobíhat čelo.

Pak následovala série několika různých zdí určených pro různé způsoby překonávání. Mé způsoby opět nebyly tak efektivní jak způsoby ostatních, takže na každé překážce se několik lidí přehnalo kolem. Poté nás čekal delší běžecký úsek stromovkou, kde se mi podařilo dotáhnout na vedoucí skupinu, se kterou jsem doběhl k memory testu. Dobrovolník u testu zřejmě uznal, že ve vedoucí skupince nebudou žádní spartanští zelenáči, proto se neobtěžoval s vysvětlováním, podle které dvojice čísel si máme kód pamatovat. Mně přišlo zcela logické si kód pamatovat podle prvního dvojčíslí, takže jsem se snažil vymyslet nějakou mnemotechnickou pomůcku na kód čísla 99. Po tom, co jsem si řekl, že si snad nějak vzpomenu, jsem se opět vydal dohánět čelo naší vlny.

K pytlům s pískem, se kterými jsme měli vyběhnout nebo vyjít krátký kopeček, jsem dobíhal společně s pelotonem čítajícím asi deset mužů. Nošení břemena mi fakt vyhovovalo a doufal jsem, že na něco podobného při závodě ještě narazím - marně.

A opět delší běžecký úsek. V této chvíli mě závod fakt bavil, ale věděl jsem, že přijdou horší věci. Kus před první občerstvovací stanicí jsme začali předbíhat závodníky z předchozích vln a blížili se k první pořádné překážce kůlům, Říkal jsem si: je to pade na pade. Na první kůl mi pomohl dobrovolník a já se vydal bezhlavě kupředu. Dva kůly před koncem jsem se však poroučel k zemi, Takže první angličáky. V běžecké části jsem si vytvořil celkem náskok a říkal jsem si, že to určitě ještě doženu. Na místě určeném pro angličáky to vypadalo jak na buzerplace. Slečna dobrovolnice řvala na celé kolo a já jsem po patnácti kouscích nemohl a přede mnou bylo ještě jednou tolik. Poprvé jsem se pořádně zadýchal a vyrazil přelézt síť.

Doufal jsem, že teď nastane opět nějaký běžecký úsek, ale bohužel. V tu chvíli jsem samozřejmě ještě netušil, že v podstatě všechno běhání je za námi a zůstává pouze popobíhání. V cestě mi stála kladina. Ne moc dlouhá, ale zato do kopce. Zkusil jsem ji opět přejít rychlým tempem, ale těsně před koncem mě vzal balanc a já došlápl na vedlejší kladinu. Dneska si říkám, že kdybych doskočil o deset cm dále, tak jsem překážku zdolal, ale teď už je pozdě :) Další dávka angličáků, tentokrát na betoně. 60 angličáků v tak krátkém sledu se už na mně značně podepsalo a já už zdaleka nepokračoval tak svěže jak před kůly. Navíc jsem už spatřil další členku našeho týmu, kterak vstupuje na kladinu a poté jde angličákovat. Holt na nějakých 4 km nevytvoříte tak zázračný náskok.

Když se přede mnou objevili slamění panáci, věděl jsem, že to není dobré. Další nevyzpytatelná překážka. Oštěp jsem samozřejmě vrhl vedle a už jsem toho začínal mít plnou p*del, zvlášť, když jsem za plotem viděl horolezeckou stěnu, překážku, před kterou jsem měl největší respekt.

Za chvíli už jsem stál v řadě před stěnou a marně se snažil od zkušenějších borců odkoukat, jak se vůbec mám chytit, kde dát kterou nohu a další finty. Bylo mi to ovšem prd platné, protože mě hned gravitace stáhla tam, kam patřím. Dalších třicet na betoně.

Trochu běhu a na řadě byl memory recall. Dobíhal jsem k dobrovolníkovi a snažil se dát dohromady kód, když ten na mě vybalil: "Takže 34." Aha, takže ono to mělo být podle druhého dvojčíslí. Vyčerpaně jsem hekl: "Nevím," a když jsem šel na angličáky, tak jsem si připadal jak debil, což ještě umocnilo to, že jsme tam angličákovali jenom dva. Musím pochválit dobrovolnici, která mě hecovala do každého dalšího opakování a posledních pět si dala dokonce se mnou.

Už naprosto vyčerpaný jsem se šoural dále a pokud jsem chtěl jít dále, tak jsem musel přeručkovat konstrukcí nahoru a dolů. Před touhle překážkou jsem už byl tak demotivovaný, že jsem to ani nechtěl zkoušet a jít hned na angličáky, ale přesto jsem se pověsil na první trubku jak pytel brambor, zkusil dosáhnout na další a se zaklením se poroučel k zemi. Teď už mě fakt závod přestával bavit. K monkey baru dobíhali další členové týmu a mohli jsme si porovnat angličákové skóre - vedl jsem,

Zpátky do přírody a tam vytáhnout nahoru pytel z pískem. Čekal jsem pořádnou nálož a při prvním záběru jsem se až vylekal, jak je to lehké. Dal jsem na rady dobrovolníků a pytel spouštěl pomalu - dělat angličáky za to, že jsem pustil pytel z výšky - to už by mě fakt j*blo.

Konečně překážka, na které nemusím angličákovat - plazení pod ostnatým drátem. Oproti jiným závodům, které jsem viděl, mi to přišlo nějaké dlouhé a hlavně suché, bez bláta. Strategicky jsem zvolil flek co nejvíc na kraji doufajíce, že tam bude drát nejvýš a klasickým plížením jsem se vydal vpřed. Asi ve třech čtvrtinách mě už tak bolela kolena, že jsem přešel do nějakého podivného bočního plazení, které plynule přešlo v hojně využívané kutálení. Naštěstí jsem se nikde nezachytil a rychle pokračoval dál.

Dál do vody. První vodní překážka - dunk wall. Čekal jsem, že budu muset s hlavou pod vodu, ale bohudík (nebo bohužel) nemusel. Voda rozhodně nebyla teplá, ale v tu chvíli mi to bylo úplně jedno. Čekala mě překážka, na kterou jsem si věřil nejvíce - lano. Sice jsem už dlouho nešplhal, ale doufal jsem, že je to jako jízda na kole, že se to nezapomíná. Nezapomíná. Hlavně za pomocí nohou jsem se elegantně dostal nahoru a konečně jsem zažil ten pocit, když zdoláte překážku a vyhnete se angličákům. Vlilo mi to novou sílu do žil a tak jsem vyrazil kupředu.

Když jsem dobíhal k převrácení pneumatik, tak jsem si všiml, že na dohled je multiring - poslední překážka. Pneumatiky jsem převrátil jako nic (jak jsem se později dočetl v některých reportážích, tak tam byly pneumatiky různých hmotností, takže jsem měl asi štěstí) a běžel na multiring. Lano mě nabilo energií, takže jsem si celkem věřil. Bohužel jsem udělal velkou chybu - zavěsil se na hrazdu jak pytel brambor, bez zpevněných ramen a paží, tudíž jsem už nenašel sílu na zvednutí se při přechodu na kruhy. Takže angličáky vytáhneme na dvoustovku. Tyhle už fakt nešly. Strávil jsem tam snad pět minut (celkově si myslím, že jsem tak polovinu závodu angličákoval), kolem dvacítky jsem přestal počítat, takže jsem možná udělal o nějaké to opakování míň, ale to už bylo jedno. Skočil jsem přes oheň, chytla mě křeč do stehna a dostal jsem medaili a další tunu krámů. Šťastný jsem nebyl. Ale slogan, že pochopím až v cíli, jsem fakt pochopil až v cíli. I když se jednalo o tak krátký závod, který jsem možná bral trochu na lehkou váhu, tak mi dal zabrat jako málo co. Vyčerpaný jsem sežral všechno, co jsem dostal a promrzlý si to štrádoval do sprch se studenou vodou.

A tím by mohl příběh spartana končit. Pokud bych měl srovnat oba závody, kterých jsem se o těchto dvou víkendech zúčastnil, tak by bylo pořadí následovné: první půlka spartana, Brněnská desítka, druhá půlka spartana. Bohužel to musím rozdělit takhle. Samotnému mi více vyhovuje závodění, kdy jsem v kontaktu se závodníky. Když jsem se dostal na Spartanu do kolotoče angličáků, tak se samotné závodění vytratilo, tedy mám na mysli závodění s ostatními závodníky, a zůstalo pouze závodění samo se sebou, což staví Spartan do jiné pozice. Celá myšlenka Spartan race je mi totiž velmi sympatická, stejně jako sportovní všestrannost, kterou musí nejlepší závodníci oplývat. A taky vím, že mi překonávání překážek nejde a že nemám výdrž v angličácích. Spartan Beast na podzim mě láká, ale přijde mi pošetilé se takové výzvy účastnit hned po návratu z Anglie, tedy bez tréninku. Ale Spartan v Praze určitě nebyl můj poslední.

Žádné komentáře:

Okomentovat