sobota 2. ledna 2016

Jak přestat kouřit...

Koncept tohoto článku už nosím v hlavě nějaký ten pátek, ale pořád jsem se necítil dost povolaný na to, abych to mohl napsat. Sice pořád nevím jestli jsem oprávněn Vám vtloukat klíny do hlavy, rozhodl jsem se, že budu mít zase jednou chytré kecy :P




Ano kouřil jsem. Kouřil jsem dlouho. Vlastně ani nevím jak dlouho, protože nevím, kdy se to přehouplo z takové té dětské frajeřinky, kdy se kouřilo, když bylo co, do jak já jsem říkal, profesionálního kouření :). Vím, že na základce jsme se scházeli před školou vždy na jednu ranní, kouřili jsme taky o volných hodinách, když jsme byli venku atd. Myslím, ale že se to rozjelo až prvním rokem na střední, kdy jsem kupoval každý den krabičku, abych mohl hostit kamarády (debilita prvního stupně). A potom už se to nějak stabilizovalo.

Samozřejmě probíhaly pokusy o to poslední típnutí cigára. Marné pokusy. Nejdéle jsem vydržel jeden měsíc, kdy jsem ale udělal chyby, kterých jsem se teď vyvaroval. Ostatní pokusy končily fiaskem, zejména ty, kdy jsem byl k zahození cigarety nucen. Když to nevycházelo z mého přesvědčení, tak jsem bral prostě kouření jako rebélii.

A tak jsem se před 52 dny rozhodl, že se na to vys*ru :) Ale nebylo to jen tak, takže Vás tím provedu pěkně krok za krokem.

Pozn. Tento článek se nezabývá zdravotními bonusy kouření a rozhodně se nesnaží odpovědět na všechny otázky týkající se kouření, pokud by Vás něco zajímalo, tak stačí říct ;)

1. Den D

Otřepané pravidlo, které zná každý kuřák-recidivista. Někteří místo Dne D praktikují omezování, které podle mě nefunguje. Já doporučuji připravit se následovně.

- udělejte to tak, aby jste poslední cigaretu vykouřili večer. V žádném případě si nenechávejte jednu rezervní! Pokud jste drsňák, tak můžete zbytek cigár vyhodit, pokud jste ale bábovka, tak to prostě vypočítejte tak, abyste si před spaním dali opravdu tu poslední. Zbavte se taky všem zapalovačů, popelníků; pokud si balíte, tak filtrů, baliček apod. Váš byt  prostě musí být oproštěn od kuřáckých memorábilií.

- namotivujte se. Přečtěte si nějaký článek, jak se bude vaše tělo čistit po tom, co odhodíte to smradlavé seno. Přečtěte si nějaké rady a tipy (třeba tenhle článek). Sepište si výhody a nevýhody (což jsem já neuděl, protože mě žádné nevýhody nenapadly :)

- mějte to pořád na očích. Napište si to do kalendáře, do diáře, na plochu počítače nebo jako já do mobilu, takže mi při každém odemknutí svítil do očí nápis NEKUŘIŠ!. Pokud máte stejně jako já rádi aplikace, tak můžete nějakou využít, určitě nějakou najdete. Ta moje mi zobrazuje počet dní, peníze, které jsem ušetřil (což může být pro někoho hlavní motivace) a také očekávané změny na těle a jako bonus výpočet, kolik jsem nezaplatil na daních :D

- den D si naplánujte na den, kdy nemáte nějaké výrazné činnosti. Určitě si ho neplánujte, když máte jít večer do hospody apod. :) Mně nejvíc vyhovuje absolutní klid, nejlépe kdybych byl sám, ale chápu, že někomu může vyhovovat pravý opak, tedy den, kdy bude lítat jako hadr na holi. Mě dokáže rozrušit i úplná blbost a pak hned běžím do trafiky :D

- pokud už musíte někde jít, tak si neberte peníze, pokud to není nezbytně nutné. V nejhorším případě si vemte kartu. Když u sebe nebudete mít ani vindru, tak se ta cigára přece jen kupují špatně.

- vyhýbejte se místům, která máte spojená s kouřením. Popelník na terásce v práci, kuřácký plácek před školou, cokoliv. Já jsem třeba chodil všude o několik minut dřív, abych si stihl zakouřit, tak tehdy jsem prostě vyšel tak akorát.

- sdělte své záměry svému okolí. Pro mě kontroverzní bod, který ale může někomu pomoci. Někdo potřebuje napsat na fejsbuk "Ode dneška nekouřím" a očekávat reakce typu "To dáš". Já jsem úplný opak a ještě to pořád někteří lidé v mém okolí nevědí (třeba moji rodiče). Prostě jsem to nikomu neřekl, abych mohl pak vyrukovat s vítězoslavným "Ale já už nekouřím!". Záleží jednoduše na tom, jestli jste introvert jako já nebo pravý opak.

2. Rozptylovače

Pokud máte naplánovaný den D, pravděpodobně budete potřebovat nějak rozptýlit. 

- žvýkačky. Klasika, která účinně pomáhá. Zaměstná hubu a navíc máte svěží dech :D

- zhluboka dýchejte. Pokud už si opravdu myslíte, že povolíte, tak zhluboka dýchejte a procházejte se například po pokoji, pomáhá to.

- sportujte. Asi nejlepší rozptylovač, který znám. Pokud jste doposud byli absolutní antisportovci, tak se alespoň procházejte. Ti zdatnější můžou jít běhat, do posilovny, na kolo, prostě kdekoliv. Dlouhý výlet na kole je jednoduše to nejlepší, co pro vás může v této chvíli být. Půl dne nebudete mít na cigáro ani pomyšlení a pak budete úplně vyšťavení, takže půjdete maximálně spát > win-win.

- vyhněte se elektronickým cigaretám, náplastem, žvýkačkám atd! Veliká chyba. Už z podstaty věci blbost. Vy se chcete návyku na nikotinu zbavit, a tak ho budete do sebe pumpovat v syntetické podobě. To není moc logické. Ještě se k tomu vrátím později.

3. Čemu se vyhnout

- nejjednodušší rada zní - vyhněte se cigaretám, respektive nikotinu. To je opravdu ta nejlepší rada. Žádná el. cigára ani nic podobného, žádné "jedna mě nezabije". Pokud se tomuto vyhnete, rychleji to budete mít za sebou.

- vyhýbejte se prostředím, která jsou spojena s kouřením. To už jsem zmiňoval, ale neplatí to jen pro první den. Hospodě byste se měli zdaleka vyhnout, a když už tak nekuřácká s nekuřákama. Stejně tak se vyhýbejte kuřpauzám v práci, ve škole. Snažte se nikde moc dlouho nečekat, například na autobus.

4. Co očekávat?

No procházka růžovým sadem to není, ale horor taky ne. Platí takzvané pravidlo tří.

- 3 dny jsou první kritický bod. Po dvou dnech se totiž s těla vyplaví všechen nikotin, začnou tedy ty nejkrušnější okamžiky, které ale do týdne pominou.

- 3 týdny jsou dalším kritickým okamžikem. V tuto chvíli by se již měl mozek zbavit návyku na nikotinu. Vy tedy můžete nabýt dojmu, že máte vyhráno, ale to nemusí být pravda.

- 3 měsíce by měly být posledním kritickým bodem. Pokud jste nekouřili 3 měsíce nemáte návyk na nikotinu, proto můžete snadno sklouznout k tomu známému "jedna mě nezabije". Sám ještě v tomto bodě nejsem, takže sám uvidím, co se bude dít.

Dále byste si měli zvykat na následující:

- už žádné drbací dýchanky nad popelníčkem. Možná Vás bude ta skupinka, se kterou jste vždycky pomlouvali vy, pomlouvat Vás, ale vy jste teď lepší než oni - nekouříte a navíc třeba teď sedíte v teple v kantýně, zatímco oni mrznou venku. A možná si najdete novou nekuřáckou drbací partičku :P

- zvykněte si na nové pocity. Může se Vám to zdát až neuvěřitelné, ale u mě se objevil jako nový pocit stres. Ano obyčejný stres. Předtím se totiž to, co bývá nazýváno stresem, krylo s chutí na cigaretu; prostě jsem si zapálil a bylo hotovo, když to nepomohlo, tak ještě jednu. Najednou ale cítím napětí a musím najít nový způsob jak se ho zbavit, někdo se začne přežírat a já zavřu oči a zhluboka dýchám nebo si pustím nějakou párádní muziku a je to :)

-pravděpodobně přiberete. Stejně jako já. Prostě to tak funguje. Snažte se sportovat a neutápět abstinenční příznaky v tunách jídla. I když, pokud někomu pomůže čokoláda proti absťáku, tak ať určitě sáhne po ní.

To je téměř všechno, co mě napadlo, vlastně ne, ještě jedna věc, ta nejdůležitější.

NIC SE VÁM NESTANE!!

Heslo, které mě provázelo po celou dobu. Ono se Vám opravdu nic nestane. Může to být nepříjemné, mučivé, může vás pobolívat hlava, můžete špatně spát nebo se soustředit, ale pamatujte, že se Vám nic nestane. Všechno toto se dá vydržet, nikdo na to ještě neumřel a věřte, že ono to všechno pomine. Pravděpodobně si budete říkat: "Co já budu o té pauze dělat? No teď tady musím čekat, kdybych měl alespoň co kouřit." atd. ale pak přijdete na to, že prostě budete dělat něco jiného, čas vám uteče stejně s cigárem i bez, o pauze se můžete alespoň v klidu najíst. Stejně nakonec zjistíte, že horší než ta fyzická závislost je ta psychická. Prostě to vydržte a uděláte tu nejlepší věc, kterou můžete udělat a pamatujte si: NORMÁLNÍ JE NEKOUŘIT!

2 komentáře:

  1. Ty jo. Myslím, že tenhle článek ukážu přítelovi. Už dlouhou dobu uvažuje, že přestane, ale nějak se k tomu nedokáže odhodlat. Ikdyž ví, že by hodně ušetřil a hlavně by mu jeho tělo poděkovalo. Stejně si vždycky řekne, že by to nedokázal vydržet.
    Samozřejmě ho do toho nechci nutit, tohle musí chtít sám. Jinak by to přesně na truc neudělal nikdy. :D
    Díky za tenhle článek! :)
    Michelle B :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář, přesně jak říkáte, přítel musí chtít sám, musí zvážit, co mu kouření přináší a co mu bere. Musí si prostě říct "tak a teď s tím končím a dokážu to!" Držím mu palce!

      Vymazat